fbpx

Aktualności

KSEF przesunięcie terminu

30 stycznia 2024

Ogłoszono nowe decyzje w sprawie KSeF – przesunięcie terminu obowiązkowego wdrożenia o co najmniej pół roku. Czy ta zmiana będzie korzystna dla polskich przedsiębiorców? Czy KSeF będzie obowiązkowy jeszcze w 2014 roku?

Spis treści

KSEF przesunięcie terminu obowiązkowego wdrożenia

W Polsce szykujemy się do cyfrowej transformacji w postaci wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Jednakże, w ostatnich miesiącach zaszło w naszym państwie wiele zmian, które wpłynęły między innymi na plany Ministerstwa Finansów. Przesunięcie terminu wprowadzenia obowiązku KSeF to temat, który budzi zainteresowanie przedsiębiorców, instytucji oraz ekspertów z dziedziny finansów i technologii. Czy KSeF będzie przesunięty?

19 stycznia 2024 roku minister Andrzej Domański podał do publicznej wiadomości informację o planowanym przesunięciu wprowadzenia obowiązku korzystania z KSeF. Według MF, Krajowy System e-Faktur wejdzie do powszechnego i obligatoryjnego użytku nie wcześniej niż na początku 2025 roku. Kiedy dokładnie, nie wiadomo, lecz z pewnością nie będzie to 2024 rok. Wcześniej musi zostać przeprowadzony odpowiedni audyt wewnętrzny.

Nadal pojawiają się pytania, czy KSeF jest obowiązkowy? Póki co – nie. Na chwilę obecną korzystanie z wersji testowej Systemu jest dobrowolne. Wszystkim, którzy zastanawiają się, czy KSeF będzie odroczony, czy całkowicie anulowany, przypominamy: nowe daty nie oznaczają, że takiego obowiązku nie będzie. Został jedynie przesunięty w czasie.

KSEF przesunięcie terminu obowiązkowego wdrożenia - Wyzwania

Taka radykalna zmiana planów dokonana przez MF generuje liczne wyzwania, które przedsiębiorstwa będą musiały przezwyciężyć. Należy do nich przede wszystkim utrzymanie tempa prac nad przygotowaniami do wdrożenia systemu. Ponadto, konieczne będzie ścisłe monitorowanie zmian w przepisach i dostosowywanie strategii w zależności od nowych wytycznych. Jeszcze wiele może się zmienić, zanim system ostatecznie wejdzie do powszechnego użytku.

To także spory problem dotykający przede wszystkim producentów oprogramowania wspierającego harmonijną pracę z KSeF. Wiele firm zawarło już wstępne umowy dotyczące sprzedaży narzędzi do integracji z Krajowym Systemem. Nagle wszystkie zapisy, a przede wszystkim daty znajdujące się w dokumentach tracą ważność. Kiedy można spodziewać się właściwej daty wejścia w życie obowiązku korzystania z nowego narzędzia? Czy nastąpią jakieś istotne zmiany w zasadach użytkowania lub w funkcjonalnościach Systemu? Producentów z branży IT oraz wszystkie firmy korzystające z ich usług pozostawiono w niewiedzy, udzielając niejasnych prognoz i mało precyzyjnych dat.

.

.

.

Mglista przyszłość

Największym wyzwaniem, przed którym obecnie stają przedsiębiorcy jest właśnie wspomniana niepewność. Jak zabezpieczyć się i odpowiednio przygotować do KSeF, jeśli nie do końca wiemy, kiedy zaczniemy z niego korzystać i jak ostatecznie będzie wyglądała praca z nim? Jak w sposób formalny „zarezerwować” sobie usługi programistów, by w przyszłości nie musieć ustawiać się do nich w kolejce, gdy KSeF już rzeczywiście wejdzie w życie? Wówczas może być już za późno na poszukiwania, ponieważ istnieje spora szansa, iż rynek IT nie sprosta zapotrzebowaniu na dodatkowe usługi związane z Krajowym Systemem.

Szanse zamiast trudności

Jakie jest zatem najlepsze remedium na rządowe reformy i częste zmiany terminów? Naszym zdaniem, to skorzystanie z dostępnej już od jakiegoś czasu nieobowiązkowej wersji testowej. Wystarczy wejść na stronę Ministerstwa Finansów www.podatki.gov.pl/ksef. Firmy IT są w stanie zintegrować się również z tą wersją i do niej dostosować customowe rozwiązania, których potrzebują ich klienci. Co daje taki krok?

- Czas na dostosowanie się do specyfiki pracy w KSeF, zapoznanie pracowników z jego wymogami oraz przyzwyczajenie się do nowego trybu rejestrowania faktur.

- Stałą współpracę z dostawcą usług IT, która umożliwi idealne dostosowanie dostarczanych przez niego narzędzi do potrzeb klienta – bez pośpiechu i nerwów.

- Gwarancję, iż w momencie wejścia w życie obowiązku korzystania z KSeF, firma nie zostanie bez pomocy specjalistów IT, zajętych w tym czasie nawałem innych klientów – również użytkowników Systemu.

- Dowód skrupulatności wobec MF – do KSeF przystępujemy dobrowolnie, przed czasem, a nie na ostatnią chwilę, zmuszeni nowymi przepisami.

.

.

.

KSEF przesunięcie terminu obowiązkowego wdrożenia – szukamy pozytywów

Przesunięcie terminu wprowadzenia obowiązku korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur ma zatem kilka korzyści, pod warunkiem że nie zaniedbamy pracy z wersją testową. Przede wszystkim pozwoli niektórym przedsiębiorcom lepiej przygotować się na proces cyfryzacji. Zyskają nieco więcej czasu na przystosowanie wewnętrznych procesów do nowych wymogów wymuszonych przez KSeF. Mogą też dłużej weryfikować potencjalnych dostawców narzędzi do integracji z Systemem. Warto wykorzystać ten przedłużony okres próbny na dokładne testy i konsultacje ze specjalistami IT. Wówczas łatwiej będzie dobrać odpowiednie narzędzia i dostosować je do procedur już obowiązujących w firmie. Przestawienie się na pracę z KSeF nie wywoła rewolucji, jeśli pracownicy już teraz zaczną korzystać z elektronicznego obiegu dokumentów.

Kto od 1 lipca 2024 roku może dobrowolnie stosować KSeF? Właściwie każdy podatnik prowadzący działalność gospodarczą w Polsce i mający siedzibę na jej terenie. To te same podmioty, które po wejściu w życie obowiązkowego KSeF, będą zobligowane do korzystania z niego.

KSEF przesunięcie terminu obowiązkowego wdrożenia - podsumowanie

Zmiana terminu wprowadzenia obowiązku Krajowego Systemu e-Faktur w Polsce stanowi nową szansę dla przedsiębiorstw na efektywne przygotowanie się do cyfrowej przyszłości. Kluczowym elementem sukcesu będzie elastyczność i ścisła współpraca ze specjalistami. Wdrażanie KSeF to nie tylko spełnienie regulacji, ale także szansa na poprawę efektywności operacyjnej i zwiększenie konkurencyjności na rynku. Należy jedynie pamiętać o kluczowej kwestii dotyczącej Krajowego Systemu: obowiązek korzystania z niego nie został anulowany, a tylko przesunięty w czasie. Nie wolno zatem zapomnieć o tym temacie. Zamiast tego, zalecamy spokojne i konsekwentne ewoluowanie w stronę elektronicznego obiegu faktur.

Sprawdź, jak łatwiej przejść na KSeF z KORSOL.

Potrzebujesz elektronicznego obiegu faktur wewnątrz firmy? Polecamy nasz moduł.

Szukasz innych narzędzi do obiegu dokumentów? Znajdziesz je tutaj.

Potrzebujesz indywidualnego rozwiązania? Skontaktuj się z nami!

.

.

Po więcej informacji o rozwiązaniach KORSOL zapraszamy do naszych pozostałych artykułów:

KSeF – załączniki do faktur

KSeF – od kiedy obowiązkowy?

#system #korsol #KSeF #MF #faktury #efaktura #IT #księgowość #termin #przesunięty #odroczony #KSeFprzesuniety #dokumenty

Kontakt

KORSOL” Sp. z o.o.

ul. Młyńska 8/1, 41-803 Zabrze

 Korsol wspiera:

Kornel Grzywocz

W sprawie biznesowej
skontaktuj się ze mną.

Kornel Grzywocz

  +48 601 501 386
  kornel.grzywocz@korsol.pl